• MBO zoekt fusiepartner

Krimpende student-aantallen zijn voor sommige MBO-instellingen reden om een fusie te overwegen. Maar hoe kies je de juiste fusiepartner?

Een antwoord op krimp in het MBO

In enkele regio’s krimpt het aantal studenten in het MBO sterk. Dit zet het opleidingsaanbod onder druk omdat de kosten per student oplopen. Een leraar voor een kleinere klas krijgt immers ook een volledig salaris. Eén van de oplossingen is samenwerking: instellingen kunnen geheel of gedeeltelijk fuseren en een opleiding gezamenlijk aanbieden.

Maar hoe maak je als instelling een gefundeerde keuze voor een fusiepartner?

Het vinden van een goede match

Op basis van betrouwbare data

Voor meerdere organisaties hebben we analyses gemaakt van de instellingen in hun omgeving. Dat deden we op basis van publieke gegevens en onze eigen databronnen. Zo kwamen we tot antwoorden op belangrijke vragen: Welke instelling sluit het beste aan bij ons onderwijsaanbod? Zijn opleidingen samen te voegen? Is de andere instelling goed te bereizen voor studenten? Wat vraagt de arbeidsmarkt van het onderwijs in de regio en sluit een samenwerking daarop aan? En hoe “gezond” is de andere instelling?
    Onze strategische analyses boden heldere antwoorden en daarmee een solide basis voor het kiezen van de juiste fusiepartner.

Samen succesvoller

Op basis van onze analyses zijn meerdere instellingen met elkaar in gesprek gegaan. Daaruit zijn goede matches, vruchtbare samenwerkingen en succesvolle fusies ontstaan.

Bekijk onze projecten en ontdek wat onze aanpak op kan leveren voor jouw instelling.