• Inzicht
  • >
  • Lessen uit het Estse onderwijs

Waarom scoren basisscholen in Estland zo goed op internationale tests? Tijdens onze inspiratiereis zochten en vonden we de antwoorden. Onze consultant Nick deelt zijn ervaring

Gembershotje en dan… de lucht in!

We gaan met heel The Next School op reis naar Estland, om samen te ontdekken hoe hun onderwijs werkt. We verzamelen op Schiphol. Met mijn nog slaperige hoofd op de vroege ochtend maak ik misschien niet de beste indruk om op je nieuwe collega’s… Gelukkig kwam Anniek to the rescue! Na een gembershotje waren we allemaal goed wakker en klaar voor de vlucht.

Hoge onderwijsscores in Estland

Wat kunnen wij in Nederland daarvan leren?

We vulden onze dagen met bezoeken aan onderwijsinstellingen, ministeries en een onderwijs-startup. De eerste stop was het ministerie en daar kregen we een introductie in het Estse onderwijssysteem. We zagen torenhoge PISA-scores en ze legden uit hoe die verband houden met de Sovjet-geschiedenis van Estland. En we leerden dat één van de succesfactoren de autonomie van de leraren is.

Tijd om te ontspannen én te ontsnappen

In een Airbnb leer je je collega’s heel anders kennen dan tijdens een spelletjesavond. Zo kan een avond ineens eindigen met de uitspraak “Eva, ik denk dat ik jou nooit meer kan vertrouwen!”. Gelukkig werd dat vertrouwen de volgende ochtend snel hersteld tijdens het gezamenlijke ontbijt. En als je dan toch in Estland bent, moet je ook de tijd nemen om van het land te genieten. De laatste dag mochten we daarom zelf invullen. Met een grote groep gingen we naar een escape room, waar we een uur de tijd hadden om een bommelding te onderzoeken. Gelukkig wisten we die in een recordtijd (!) op te lossen en was Tallinn snel weer veilig.

Liggend op de foto

Tijdens een bezoek aan de universiteit

We gingen ook op bezoek bij de universiteit van Tallinn, ookwel Tallinna Ülikool. Daar deden we een deep dive in het Estse onderwijssysteem. In twee presentaties leerden we alles over de historie, de huidige status en ontwikkelingen waar nu aan gewerkt wordt. Uiteindelijk bleek onze review en foto dusdanig populair dat we nu vereeuwigd zijn op hun website!

Meer info

In mijn tweede week meteen 4 dagen met het hele team op reis om het Estse onderwijs én elkaar te leren kennen. Wat een ervaring!

Nick Langerak

Consultant

Volgend jaar mee op reis?

De bestemming staat nog niet vast, maar in 2023 gaan we zeker weer op inspiratiereis.
    Meemaken? Kijk dan vooral bij onze vacatures. En kies voor een baan met betekenis. En leuke uitstapjes.

Bekijk onze vacatures