• Inzicht in doorstroom van VO naar Universiteit

Je wilt je leerlingen goed begeleiden naar de universiteit. Maar hoe weet je of dat gelukt is als je ze niet meer in beeld hebt?

Van het VO naar de universiteit. Maar ook: uit beeld.

De middelbare school speelt een belangrijke rol in het voorbereiden van leerlingen op hun studie. Bijvoorbeeld in het begeleiden van de studiekeuze. Maar daarna? Vaak hebben middelbare scholen geen idee hoe hun leerlingen het vergaat als ze eenmaal op de universiteit zitten. En zo lopen ze waardevolle inzichten mis in de kwaliteit van hun begeleiding. Gelukkig kunnen de universiteiten hen aan die inzichten helpen. Voor hen is dat een mooie kans om in gesprek te komen met de middelbare scholen. Het gespreksonderwerp: de optimale voorbereiding op een universitaire studie.

Doorstroomrapportages

Hoe data bijdraagt aan een soepeler overgang

Om tot deze inzichten te komen, kunnen wij rapportages maken voor elke middelbare school die studenten aan jouw universiteit levert. Met daarin de antwoorden op vragen als:
    – Welke studies gingen leerlingen volgen?
    – Haalden ze een positief BSA? Welke voorlichtingsactiviteiten biedt de middelbare school meer of juist minder aan vergeleken met andere scholen?
    – Wat is het effect van middelbare schoolcijfers op het halen van een positief BSA?
    – En verschilt dit per studie?

Betere begeleiding en studiekeuze

De doorstroomrapportages maken het makkelijk om in gesprek te komen met middelbare scholen en te laten zien hoe hun leerlingen het doen op de universiteit. Zo kunnen jullie samen bespreken hoe deze inzichten hen kunnen helpen leerlingen nog beter te begeleiden naar een studie die goed bij hen past.

TNS heeft ons kundig en snel geholpen om doorstroomrapportages voor het voortgezet onderwijs te ontwikkelen. Hiermee hebben scholen een beter inzicht in het studiesucces van hun oud-leerlingen.

Jorian Waleson

Coördinator Ambassadors Office Erasmus Universiteit

Als cijfers niet alles zeggen

Soms verrast een uitkomst zelfs ons

Het cijfer voor Engels weinig heeft nauwelijks invloed op het succes bij een Engelstalige studie. Dat bleek uit ons rapportage-onderzoek voor de Erasmus Universiteit. Een uitkomst als deze is nuttige informatie voor een decaan, die hem mee kan nemen in zijn of haar studiekeuzeadvies aan scholieren. Benieuwd naar meer inzichten? Hieronder lees je een interview met onze consultant Eva en Jorian, coördinator van de Ambassadors Office aan de Erasmus Universiteit. Met daarin meer over de uitkomsten van onze rapportages voor de Erasmus Universiteit.

Lees hier meer