• Dashboard voor MBO-mentoren

In het mbo krijgt iedere student begeleiding van een mentor. Maar hoe houd je als mentor overzicht over hoe het met al je studenten gaat?

Goed mentorschap vraagt vaak veel tijd

Op het mbo heeft elke student een mentor of studieloopbaanbegeleider. Die checkt aanwezigheid, het verloop van de studie en vaak ook of het op persoonlijk vlak goed met studenten gaat. Een belangrijke taak, want goede begeleiding kan bepalen of een student het diploma haalt of uitvalt.

Deze mentoren begeleiden vaak veel studenten tegelijkertijd. En dat roept de vraag op: hoe houd je als mentor in de gaten hoe het met al die studenten gaat? Welke student is al twee weken ziek, komt elke donderdag te laat, of heeft de afgelopen examens niet gehaald? Welke student verdient juist een compliment omdat ‘ie een hoog cijfer heeft gekregen? Goed overzicht is hierbij cruciaal. Maar zo simpel als dat klinkt, zoveel tijd gaat daar voor de mentoren inzitten.

Overzicht in één oogopslag

Een dashboard ontworpen samen met mentoren

Voor verschillende mbo-instellingen hebben we dashboards voor mentoren ontworpen. Daarin zien ze in één oogopslag hoe het met een klas gaat en wie er extra aandacht nodig heeft. Ook aanwezigheid in de les, behaalde cijfers, stagevoortgang, en alle gehouden mentorgesprekken zijn makkelijk in te zien. Wij betrekken mentoren in ons ontwerpproces. Dat doen we aan het begin, zodat we leren waar ze tegenaan lopen en behoefte aan hebben. Maar we leggen ook tussentijds ontwerpen voor. Zo zorgen we ervoor dat het dashboard goed aansluit op hun manier van werken. Want alleen dan kunnen én willen ze het ook echt gebruiken.

Meer tijd voor begeleiding

Bij een aantal grote MBO-instellingen hebben we inmiddels succesvol zo’n dashboard voor mentoren uitgerold. Tot grote tevredenheid van die mentoren, die nu uren minder lang bezig zijn met begeleiden. Ook de studenten profiteren hier van. Dankzij het dashboard hebben hun mentoren meer tijd om individueel de juiste steun te beiden. Zo verbeteren we samen hun begeleiding richting een diploma.